چيپ(chip)]چيست
تخصصی سخت افزارونرم افزار کامپیوتر

chip

 

 

تَراشه یا مدار مجتمع (نام دیگرآن IC (Integrated Circuit به مجموعه‌ای از مدارات الکترونیکی اطلاق می‌گردد که با استفاده از مواد نیمه رسانا (عموماً ma همراه با میزان کنترل شده‌ای ناخالصی) در ابعادی کوچک (معمولاً کمتر از یک سانتی متر مربع) ساخته می‌شود. این مدارات معمولاً شامل دو یا سه نوع دستگاه الکترونیکی می‌باشند: مقاومت . خازن و ترانریستور (مهم‌ترین آنها ترنزیستور می‌باشد). هر تراشه معمولاً حاوی تعداد بسیار زیادی ترانزیستور می‌باشد که با استفاده از فناوری پیچیده‌ای در داخل یک لایه از سیلیکن همگون و با ضخامتی یکنواخت و بدون ترک تزریق شده‌اند.

چیپ قطعه ای داخل رایانه است که برای چک کردن مدارها و تبادل اطلاعات منطقی (صفر و یک ) به کار برده می شود. چیپ با حروف اختصاری ح خ, که تراشه (زخخح ) نیز نامیده می شود, الکترونیک بسته ای از عناصرالکتریکی مانند ترانزیستورها و مقاومت ها است که در یک تراشه از جنس کریستال سیلیکونی یا مواد دیگر جای داده می شود و مدارهای مجتمع از روی تعداد عناصر موجود در آن ها تقسیم بندی می شوند.

اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب…

 

به زبان ساده تر وبطورکلی یک تکه کوچک و نازک ازسیلیکن (silicon) است که ترانزیستورهای سازنده ریزپردازنده طبق یک مدار چاپی روی آن سوار میشوند.

یک chip ممکن است ابعادی به اندازه یک اینچ (cm ۵/٢) در یک اینچ داشته باشد و حاوی ده ها میلیون عدد ترانزیستور باشد.

گاهی روی یک chip که مساحت آن فقط چند میلیمترمربع است هزاران عدد ترانزیستور سوار میشود.

Ccd از دهها هزار عنصر تصویر (pixel) تشکیل شده است که بر روی یک chip (تراشه) نازک ۱٫۲″, ۱٫۳″, ۱٫۴″ هستند. هر پیکسل به نوری که روی آن می افتد واکنش نشان می دهد به وسیله ذخیره کردن بار الکتریکی بر روی شبکه های دقیق و ثبت کردن امواج افقی و عمودی که به وسیله سیگنال ها به سمت جریان ویدئویی حمل  می شوند.  این انتقال سیگنال ها هر ۶۰ مرتبه در ثانیه ظاهر می شوند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 دی 1390برچسب:, توسط قاسم ابناوی |